Searching...
19 Januari, 2009

Viva Family Trip to Port Dickson

Pada cuti panjang hujung tahun yang lepas, aku dan aishah bersama keluarga adik beradik aku yang lain membuat trip ke Port Dickson. Ni semua atas jemputan k ngah sebab dia dapat book apartment TNB kat sana dari 29 Dis 08-1 Jan 09.

Pada mula aboh dan macik tanak pi turut sama. Eheheee..memang kebiasaan aboh memang susoh nak join. Tapi aku bagitau kt aboh bukan selalu dapat kumpul reramei ni pastu sekali sekala keluar dari Pahang. Aboh pun belum pernah pi sana gak lagik. Setelah pujukan dari k ngah dan abg lan akhirnya aboh pun pi.

28 Dis 2008
Aku+isteri tersayang gerak dari Kuantan ke Temerloh dulu amik aboh dan macik kat Temerloh. Memula tu duk memikir nak bawak keter apa la pi PD ni...huhu..setelah pikir tak berapa lama gak akhirnya kereta Viva jadi pilihan. Alasan : nak try bawak jauh cemana rasa jimat minyak. Risiko : kemungkinan barang tak muat...ehhehee...

Bila sampei Temerloh aboh kabo nak bawok ikan patin dalam periuk...aiyakkk...aku try gak sumbat kat bonet belakang. Beg aku dan aishah (1 beg besor 4 segi heret tu), 1 beg aboh, 1 beg macik, beberapa beg kertas, periuk masak gulai (ada ikan patin dan perencahnya dalam tu). Muat daa viva beb...sapa kata tk muat...ahaks...kecik tapi power tu....

So kami pun gerak dari Temerloh pada 28 Dis 2008 tu dalam jam 11 pg rasanye. Ikut highway LPT dari Temerloh ke Shah Alam ikut jalan pintas tanpa tol kat Sg Buloh. Bila sampai sana tu aku pun hampir terbabas simpang ke Shah Alam sebab jalan yang duk upgrade aritu dah siap. Cuma signboard ke shah alam tu mak aihhh kecik nye...macam tak ikhlas je..

So sampai kat umah k ngah dalam jam 2-3 ptg gitu. K ngah terkujat tengok kete baru kami viva, sekali sama warna dan specs daaa dengan keter k ngah beli ganti kancil merah dia...aiyakkk...sama citarasa...ehhee...Petang tu tak buat apa pun. Aku ngan aishah gi jenjalan ngan atiqah kat Plaza Alam Sentral Shah Alam. Menarik tempat tu dan semestinya bagi wanita pasti menyukainya sebab banyak juai kasut dan baju-baju yang jauh lebih murah dari di Kuantan...ahaks...

Kami pi sana tak beli apa pun. Pi jenjalan pastu makan ais krim je...hehehe...then balik ke umah.

Malam tu kami lepak kat umah, penat dah siang tu jenjalan. Tunggu esok je la nak gerak ke PD.

29 Dis 2008
Pepagi tu k ngah dan team dapur masak gulai patin tempoyak untuk makan kt PD nanti. Kami gerak ke PD konvoi dengan k ngah dari rumah k ngah ikut jalan highway PLUS rentas dari Batu 3...then tetiba masuk highway PLUS...ahaks...aku ni buta jalan...pastu exit kat PD. Bila dah exit tu masuk lak lagi highway PD namanya nak sampai ke Teluk Kemang atau PD....Apartment TNB tu dekat Teluk Kemang...

Aku dah terkenangkan swimming pool dah ni...ehhhee...mandi pantai tu aku kureng sikit sebab dulu pernah mandi situ berlumpur...erghhh...

Sesampai je kat sana jam baru pukul 1 ptg. Pengurusan kata kena tunggu jam 3 ptg baru bilik siap...aiyakkk...lepak le tepi pantai tu sambil tunggu..pastu aboh ajok pi cafe kat situ kot ada goreng-goreng pisang ke...ahaks..takde daa...minum air je la kami..aboh banje...

Bila jam dah kui 3 ptg barula check in. Kebetulan abg lan sekeluarga pun sampai. Tapi k anim tak tido mlm ni ngan abg lan sebab k anim tk dpt cuti. Bebudak tu aimin dan sarah ada le lepak dah cuti sekolah...Sampai je kat apartment terus panaskan nasi dan makan nasi lauk ikan patin...perghhh bestnye...ni'mat sunggoh...

petang tu aku ajak aiman + aimin + aqilah + atiqah terjun swimming pool yang lama aku peram dah tu...ahaks..kami pun terjun dengan bergayanya...debushhh....cantik sunggoh ombakan airnya...ahaks...

Petang tu juga abg lan pun mandi jugak...lepas mandi kejap kt swimming pool tu kami pi ke pantai mandi pantai..memula aku rasa macam maleh mandi...tapi ikut gak la...

Humang aihhhh...airnya bapok masinnya...macam terlebih garam je...air keruh tk macam kat pantai kt cherating atau teluk chempedak...tapi redah je la nk rasa...huhu...yang pasti memang masin giler...pasir situ pun warna cekelat...teringat aku kt pasir Pulau Tioman dan Pulau Pangkor yang putih melepak...

lepas mandi kami bilas air paip dulu..melekit wooo...pastu cembiasa bila dah mandi kolam ni sure lapo..lepas mandi + solat, perut kruk krak...aku pun belasah roti berinti sadin + sos cili...ehhhee...colek ngan ayam kicap...perghhh sedappp...

Malam tu kami makan nasi lauk yang sama juga ada banyak lagik lebih...huhu..
Apartment tu ada 3 bilik. Aboh 1 bilik, k ngah sebilik dan sebilik lagi Aku dan aishah tido dalam tu..bebudak tido luar...ehhhee..biasa le budak-budak bila ramai2 sonok tido luor...

Kat bawah tu ada mesin game, meja pool, meja game bola..aku main ngan bebudak ni main pool ngan aimin, main bola ngan aiman...ehhhee...cembiasa arrr aiciknya buli mereka...ehhhee...abih le dekat RM10 situ malam tu je..

Malam tu tetiba badan aku rasa panas...macam rasa nak demam...makan panadol sebijik pastu tertido awei...tak larat dh layan borak depan tv...huhu..

30 Dis 2008
Esoknya aku bangun dengan segar dan nyatanya pagi tu aku dan aishah keluar ngan atiqah pi cari makanan pagi. Kira kami sponsor..selain sponsor kopok keping...beli nasi lemak telur dan kuih muih. Lepas makan tu kenyang...pastu bebudak ni ajak eksesais lak mandi kolam...ehhhee..aku pun apa lagik..join la sekali tapi lambat sikit...pastu kami pi pantai lak mandi pantai sambil wat castle...mandi kejap je sebab tak best je rasanye lagik best mandi kolam..pastu kami bilas kat dalam swimming pool...ahaks...

Tengahari tu abg zul sekeluarga sampai dari jerantut. shamel + muna + razin pun sampai juga...lama tak jumpe razin si mata galak...comei...Abg zul dapat tender bekal makanan tengahari...memang best makan reramai...tapi pagi-pagi tadi aiman + k ngah + abg ngah pi ke sekolah aiman amik result aiman PMR. telefon dia tenghari tadi aiman bagitau dia dapat 6 A 2B...ok la tu...bukan senang tu...tapi tkleh lawan aicik dia lagik...ahaks...7A 2B...

petang tu dalam jam 3 ptg aku bertolak balik ke kuantan. Aboh dan macik pun nak ikut gak...huhu..ingatkan aboh nk lepak lagik dan balik sekali ngan abg zul. Mungkin sebab orang dah ramai jadik aboh kata nanti diaorang leh tido dalam bilik...abg teh pun di jangka sampai esok... Kira sempat lepak sekeluarga dengan 4 adik beradik je la...abg teh tak sempat. Abg lan datang semula tengahari tu...huhuhu...nak mandi kolam la tu petang tu....

Aku singgah dulu kat Teluk Kemang, beli baju lengan panjang sayang dan sayang beli baju dan seluar untuk k na dan big brother kt trg...lepas tu dalam pukul 4 ptg lebih kami gerak balik ikut jalan Bahau dan tembus ke Triang - Bera - Temerloh. Aku ingat-ingat lupa je jalan tu sebab aritu pernah ikut jalan tu balik ikut muadzam shah ke kuantan...time tu redah je sampai sesat gak terlajak...

Kali ni semuanya berjalan lancar, kami berjaya rentasi jalan tu dengan selamat tanpa sesat...solat jama' kat masjid Bera dan sampai ke Temerloh dalam dekat jam 10 mlm. singgah buang hajat apa patut jap sebab kami dah berenti kat bandar makan satay kat benteng. aboh banje lagik...situ memang satay glamer kat temerloh. sampai temerloh hujan..dalam hati aku aih nak banjir ke ni...

Lepas hantar aboh dan macik di temerloh kami teruskan perjalanan ikut jalan LPT masuk kat chenor ke kuantan. Sampai kuantan dalam jam 12.45 mlm gitu...sampai je rasa penat amat sangat dan nyatanya kami terlentok terus lepas bersih apa patut lagipun esok kena keje...tak sabo tunggu 1 Jan 09 cuti...

Perbelanjaan kami ke PD dari Kuantan :
Tol :
Gambang - Chenor : RM 9.50
Temerloh - Karak : RM 6.00
Bentong : RM 3
Gombak : RM 5
Shah Alam - PD : RM 9.90
PD : RM 3.20
PD : RM 3.20
Temerloh - Gambang : RM 9.50

Jarak Kuantan - PD - Kuantan : 835km
Minyak (anggaran) : RM 110.00

So BIG TOTAL perbelanjaan tak termasuk makan minum :
RM 159.30

Makan minum dan shopping : RM 80 (anggaran)


~ AmeeRsHaH ~
Be a creator, not a user
Istiqomah dalam kerja Nescaya berjaya

2 comments:

  1. Salam Mir,
    Barulah boleh nampak blog awok ni. Ari tu tak nampak benda pun. Pergi PD ari tu awok datang kejap sangat..1 malam jer... lain kali lepak la lama sikit... boleh berendam swimming pool 5-6 jam lagi..hehehe.

    BalasPadam
  2. haha...ada widget dlm blog amir ni yg buat kacau takleh buka dalam IE. ampess tui...mmg tk puas kt PD itu ari sbb tk sempat berendam lama. Tapi bebaru ni balik trg berendam kt sekayu...Bulan 5 nanti kita buat trip ke Tioman amacam??

    BalasPadam

 
Back to top!