Searching...
03 Februari, 2011
Khamis, Februari 03, 2011

Aku dan Bowling


Hari ni keje aku mencamik-camik blog aku ni tengok2 rupanya tahun 2010 ada 5 kali je artikel blog aku terpublish...aduhaii..padehei byk mende berlaku dalam hidup aku tahun tu.huhu...apa kan daya kesibukan masa.

Kali ni aku nk cerita kisah aku dan bowling..kalau ikutkan sebenarnya minat dan perkenalan pertama membowling ni datang masa time aku belajar kat UNITEN dulu. Sebelum tu ape kejadahnya bowling pun aku tak pernah minat. Sukan aku minat cuma badminton, basketball, ping pong, catur dan dam aji..hehehe selain tu aku sekadar main tapi tak berapa minat sepenuhnya la. Almaklum jenis kaki bangku...ehehhe..main game tangan ok.

Mula-mula aku main bowling ni kalau tak silap dengan member seUNITEN setakat suke2 je. Takde la masuk tournament ke apa lagi masa tu. Main pun sekali sekala je sebab kos kire tinggi gak bagi student. Abih elaun MARA aku kang duk main tu je...hehehe.

Bila mula masuk alam pekerjaan, masa keje swasta kejap kat KL aku main suke2 gak ngan member seofis aku. Semua aku main tu pakai 'house' ball je. Orang memula panggil house ball tu aku pun pelik..aku ingatkan bola bawak dari rumah...ahaks!..rupenye terma tu utk bola kt tempat main boling daa..Masa dating dengan isteri dulu ada gak ajak dan ajar dia main boling, kot2 dia minat..kurang dapat sambutan..so tk byk masa membowling dengan awek(isteri) aku masa tu...

Then aku start keje kat kuantan tahun 2003. So start dari keje sini aku kenal Megalane, aku kenal Premium lane. Time keje sini ada la buat tournament jemputan, kira wakil ofis aku. Dapatla main free.. kalau tak haram nk peginya..dalam setahun ada la 2-3 kali aku main bowling sebab ada jemputan tournament..ahaks..hinggalah..

Akhir tahun 2009, aku cuba je main suke kat premium lane sekali dengan ofis mate aku. Main dengan geng2 kaki bowling la semuanya..kebanyakan ada bola sendiri..aku..'house' ball la apa lagi..Masa sampai orang leh relek2 je..aku pi cari bola cepat2 sebab jari jenis beso, nak cari bola saiz jari aku tk banyak kt situ..aku guna bola 13 masa tu...ingat lagi kalau pi premium lane sure cari bola oren. / kuning. Tak disangka aku dapat no 11 dari belas-belas gak la..dapatla le hamper berupa makanan tambahan...ahaks!..sonok gile time tu..masa tu la ada terbuka sikit dah minat kt bowling ni..Seingat aku masa tu all time score terbaik aku 163 rasanya. Kalau nak dapat score tu memang susah giler..
Hadiah menang bowling no 11

Selepas tu ofis aku ada buat indoor tournament sesama staff dan ahli keluarga. Kira kalau ikutkan kat ofis aku time tu biasa main bowling dan diajak aku dan Fahridzal la..so kira fight lawan 2 orang la utk tournament tu..fight ala kadar je, bukan tahap2 gaban main 200 pin jatuhan..ehehe.. so malam tu aku dapat naib johan dan Fahridzal jadi johan..kalah sikit dengan dia..score aku tak ingat le dah..Dapat hamper dan medal bowling sticker print sendiri..ahaks! tapi kelasss!!...first ingatan membowling aku tu..biasa dpt hamper makan abis je..
Hamper Naib Johan Bowling Ofisku
Medal Naib Johan

Selepas tournament tu hati dah berbunga, dah pandai jenguk2 kedai uncle kt premium lane tu tanya2..masa tu isteri aku pun minat gak dah main bowling ni..dan dia pun ada bunga gak nk membeli...So dalam bulan Januari 2010, aku beli bola sendiri kat Premium Lane..beli bola MAXIM + beg galas 1 biji bola + kasut. Beli 1 set utk aku dan 1 set untuk my life partner.
Bola, Kasut dan Kain Sarung Bola Milik My Wife
Bola, Kasut dan Sarung Bola Milikku
Beg Galas Bola Kami. Merah tu aku punya

So start dari membeli tu selalu la aku berkunjung ke Premium Lane dan Megalane menge test bola baru tu. Nak membiasakan diri la katakan. Memang sonok rupenye main bola sendiri sebab dah tau cara membalingnya dan dah biasa dengan berat dia..Masa awal tahun 2010 tu tengah hangat pemilihan untuk Sukan Ofis Semalaysia. So antara sukan dipertandingkan adalah bowling. Sebelum ni memang aku wakil main ping pong. Tapi tahun tu aku tekad nak main bowling. So pi la pemilihan pertama kat mega lane..alhamdulillah layak masuk pemilihan kedua..Masa pemilihan kedua aku dapat top 5 jadi dapat masuk team bowling..gilerr memang sonok time tu. Sebab boleh katakan memang aku pun baru mula main bowling secara serius (sebab ada bola sendiri kan)..tak sangka dipilih dah. So dari situ la sebelum tournament aku dapat main 5 kali sehari kat Megalane free sebab training kan...hehehe..Masa tu la polish skill bowling aku dengan bola aku tu. Masa tournament tu aku dipilih jadi pemain utama..tu pun tk sangka sebab ada orang lain lagi lama main dan regular player dalam team tu. Masa last game aku frust sebab dapat 4x je straight strike..kalau dpt 5x straight strike dapat hadiah..huhu..sebab team Pahang masa tu tk berapa menjadi. Takpe cuba lagi 2 tahun akan datang di sarawak..

Selepas dari tu, aku mula cuba-cuba masuk tournament kat premium lane. Try main hari rabu utk c bowlers. Aku main 10 pin tap. 1st try tu dapat la nombor bukan last...tk silap 20/24 kot..ok le..main dgn geng2 yg mmg dh lama terlibat dengan bowling ni..Then dalam sejarah hidup aku, aku baru tau ada jugak game dipanggil 9 pin tap, yg mana jatuhan pertama 9 pin dikiran strike dan ada juga try main..hancusss...sebab org pro semua bila main 9 pin confirm 200++ je setiap game...tapi aku masih terkial jatuh 7 pin la 8 pin la..huhu..takpe tu semua pengalaman...Dalam pada aku duk training tu kasut aku abis terkoyak kat depan. Sebab kaki aku jenis lebar. So masa slide banyak kena stretch, campur momentum berat aku lagik...ahaks!..So aku pun beli kasut baru kat premium lane utk ganti kasut tu. Memang aku beli jenis kasut yg tahan lasak la skit.
Kasut Bowling baru jenis Dexter

Aku banyak main kt premium lane dan jarang sangat main kat megalane. Sebab aku rasa kt megalane confirm kena beratur panjang sebab byk public main gak situ. Macam kt premium lane ni agak private skit. Then member satu team masa sukan ofis semalaysia aritu ajak aku main double team challenge (DTC) kat megalane...first time gak aku dgr..ahaks!..aku kabo dah..aku ni kira baru2 je main. Dia kira dah lama gak la berkecimpung dgn bowling ni. DTC yg aku nak main ni kira main 8 minggu berturut-turut pada setiap malam ahad. Cuma still boleh post pone atau pre bowl (main awal). So aku pun pair la dengan member aku razhar ni. Nama team kita org Musni Rangers...ahaks...mcm cool je..Razhar dah pernah masuk masuk DTC sebelum ni so dia dah kira biasa la. First time main 4th DTC 2010 bedebor gak ramai teror2. So at last kami cuma dapat nombor 14 dari 15 team..huhu...lepas last game DTC ada buat 4th Master Final DTC. Dalam pada hancus last game DTC tu aku main gak master final. Tak disangka, dapat no 11. So dapat le hadiah RM40. Ahaks!...
Sampul Hadiah no 14 Musni Rangers
No 11 Master Final DTC 4th

Next 5th DTC razhar ajak lagi join. Aku pon join lagi la. Kali ni training lebih sikit. Sebab ada 24 team semuanya kali ni. Banyak team maybank masuk. Last 2 weeks aku beli bola baru dan beg trolley untuk 2 bola. Sebab aku rasa mcm nk beratkan sikit bola dan guna bola medium range. Rupenye bola mahal skit ni ada core kt tengah dia yg sebabkan ia stabil. Bola first ball aku tu tkde core..cine tu kate 'u pakai bola tu mesti selalu tinggal 2, tinggal 3 dan jarang2 strike dan spare'..aku tergamam sebab mmg betul pun dia kata tu..aku mmg tk percayakan faktor bola sebelum ni. tapi lepas dia citer baru aku tau ada faktor bola juga tentukan stabiliti bola tu leret atas lane..tq uncle keddai pro shop the mines..5th DTC kali ni team aku dapat no 18 dari 24..last week merundum teruk prestasi..pernah 1 ketika dapat no 6. Mungkin faktor tak konsisten tu la..kena byk praktis lagi. Dan dalam teruk2 final week tu aku still masuk gak try 5th Master Final DTC. So tak disangka lagi...prestasi baik pulak. Dapat no 9 dari 24..so dapatle hadiah RM60. Kira campur hadiah no DTC dapat RM140 sorang bahagi dua so kira balik modal bayar yuran main Master Final la..
Sampul Hadiah no 15 Musni Rangers 5th DTC
Master Final No 9
Keputusan Penuh..
Bola baru. Hammer
Hammer Grind
Beg 2 Bola + Kasut Trolley Jenis Brunswick

Then lepas tamat DTC, aku train bola baru tu sebab memang tak serasi lagi dengan tangan aku. Bila dah lama pakai bola 14, aku hayun bola 12 macam hayun bola 8 je rasanya ringan,huhu.Padahei sebelum ni bapok beratnya bola 12 tu aku rasa. Tempat training aku kat megalane lagi. Then TM ajak friendly dengan kelab di ofis. So main kat premium lane..aiseh..aku lom try lagi bola baru kat sana..so malam tu kira main first time bola tu leret kat premium lane. Beza lane kat Premium dengan Megalane adalah lane di Megalane kayu, dan premium lane sintetik. Lain rasany bila bole tu leret. Aku cuba jaya je la malam tu..Alhamdulillah hayunan aku mampu menempatkan team aku dengan 2 orang lagi di no 9 dari 14 team.
Hadiah Friendly dengan TM 2010
Hadiah No 9 team eiza dan en haris.Yeah! Friendly TM 2011

Sekarang, rekod terbaik jatuhan pin aku kalau tak silap 223 utk 10 pin tap. Average jatuhan pin masih belum konsisten. Boleh katakan dapatla avg 150++. Gitulah pengalaman aku dalam bowling setakat hari ni..esok dan hari mendatang pasti ada cerita lagi.

~ AmeeRsHaH ~
Be a creator, not a user Istiqomah dalam kerja Nescaya berjaya

1 comments:

  1. http://beritataipan99.blogspot.com/2017/12/ini-cara-pique-rayakan-kemenangan_24.html

    http://beritataipan99.blogspot.com/2017/12/swiss-jadi-tempat-pilihan-jorge-lorenzo.html

    ♥ ♠ ♦ ♣ 99taipan.com ♥ ♠ ♦ ♣
    Kami Hadirkan Permainan Baru 100% FAIR PLAY Dari AsiaTaipan99.com :) 1 ID Untuk 7 Games :
    - Domino99
    - BandarQ
    - Poker
    - AduQ
    - Capsa Susun
    - Bandar Poker
    - Sakong Online
    Nikmati Bonus-Bonus Menarik Yang Bisa Anda Dapatkan Di Situs Kami AsiaTaipan99.com Situs Resmi, Aman Dan Terpercaya ^^ Keunggulan TAIPAN99 :
    - Tingkat Persentase Kemenangan Yang Besar
    - Kartu Anda Akan Lebih Bagus
    - Bonus TurnOver Atau Cashback 0.3% Di Bagikan Setiap 5 Hari
    - Bonus Referral Dan Extra Refferal Seumur Hidup
    - Minimal Deposit & Withdraw Hanya 20.000,-
    - Tidak Ada Batas Untuk Melakukan Withdraw/Penarikan Dana
    - Pelayanan Yang Ramah Dan Memuaskan
    - Dengan Server Poker-V Yang Besar Beserta Ribuan pemain Di Seluruh Indonesia,
    - Taipan99 Pasti Selalu Ramai Selama 24 Jam Setiap Harinya.
    - Permainan Menyenangkan Dengan Dilayani Oleh CS cantik, Sopan, Dan Ramah.
    Fasilitas BANK yang di sediakan :
    - BCA
    - Mandiri
    - BNI
    - BRI
    - Danamon
    Tunggu Apa Lagi Guyss..
    Let's Join With Us At 99Taipan.com ^^
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
    - BBM : D8A0668C
    - Skype : Taipan99
    - WHATSAPP : +855-8790-1038
    - LINE : Taipan99
    Link Alternatif :
    - asiataipan.com
    - 99taipan.com
    -taipanmerah.com

    BalasPadam

 
Back to top!